In 10 stappen naar een baan!

It's only fair to share...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Je bent op zoek naar een baan die bij je past, maar je vindt het lastig hoe je moet gaan beginnen en wat er allemaal op je afkomt. In deze blog geef ik je een checklist waarmee je jouw baan kunt gaan vinden.

 

Stap 1 Een rustige werkplek en een goede structuur

Zorg voor een goede werkplek waar je in alle rust aan jouw nieuwe stap kunt gaan werken, want solliciteren is een vak apart. Bedenk wat voor jou een fijne werkplek is. Bedenk ook op welke dagdelen je wilt gaan werken aan het vinden van jouw baan.

Stap 2 Wat is jouw doel?

Natuurlijk is het vinden van een baan die bij je past het belangrijkste doel, dat is logisch. De vraag is in wat voor functie wil je gaan werken? In welke branche? In welke regio? En voor hoeveel uur per week? Beschrijf dit heel concreet voor jezelf.

Jouw doel is dan het vinden van werk en een werkomgeving waarin jij optimaal tot je recht komt, zodat jij uitgedaagd wordt bij het verrichten van jouw taken.

 Stap 3 Het maken van een standaard cv.

Als je gaat solliciteren dan doe je dat met een goed en overtuigend cv. Dit cv schrijf je naar het bedrijf en de functie toe, zodat jij optimaal kunt aangeven wie jij bent en waarom jij goed in deze baan past.

Het is verstandig om te beginnen met een standaard cv, waarin je jouw opleiding, kennis en ervaring beschrijft. De structuur is als volgt:

  1. De persoonlijke gegevens
  2. Jouw persoonlijk profiel
  3. Jouw werkervaring, waarin je de laatste werkervaring bovenaan zet
  4. Jouw gevolgde opleidingen/studies
  5. Overige relevante informatie zoals bv hobby’s, talenkennis, automatiseringskennis. Vermeld niet dat je Word, Excel, Mail/internet, etc. kunt gebruiken. Dat is tegenwoordig algemene kennis die iedereen wel bezit. Geef aan wat jouw specifieke kennis en ervaring is van een softwarepakket etc.

 Stap 4 Maak/verbeter nu je LinkedIn profiel.

De basis van jouw kennis en werkervaring is nu aanwezig. Gebruik de informatie uit je cv om jouw LinkedIn profiel te maken of te verbeteren.

Voordat je gaat werken aan je profiel is het verstandig dat je de knop (Share profile changes) uit zet. Jouw netwerk zal dan niet elke verandering die jij op slaat meemaken. Ben je klaar met het bewerken van jouw profiel zet deze knop dan weer aan.

Stap 5 Maak een Elevator Pitch

Beschrijf in een enkele zinnen wie je bent en wat je wilt gaan doen. Bedenk wie jouw doelgroep is, wat hun vraag is en op welke manier jij een bijdrage kan leveren om aan deze vraag te werken. Lees meer over het maken van een Elevator Pitch in de blog: Het maken van een elevator pitch.

Stap 6 Maak een visitekaartje

Als je aan het netwerken bent is het goed een netwerkkaartje aan je gesprekspartner te kunnen geven. Op deze manier kom je later nog eens onder de aandacht bij deze persoon en kan deze je makkelijk vinden om eventueel een connectieverzoek te doen op LinkedIn. Vermeld je naam (evt. adres), je telefoon waarop je goed bereikbaar bent en de functienaam waarin je wilt werken.

Stap 7 Bezoek plekken waar je nieuwe collega’s tegen kunt komen.

Je zult natuurlijk op zoek gaan naar vacatures in jouw branche en regio waarin je wilt gaan werken. Probeer ook om op een andere manier mensen te spreken die je verder op weg kunnen helpen. Wie weet hebben deze mensen relevante informatie voor jou. Onderzoek waar je deze mensen tegen kunt komen. Denk bijvoorbeeld aan een congres in het vakgebied, openingen van een event, of aan vakgenoten die je in LinkedIn tegen kunt komen. Maak contact met deze mensen en kijk waarin je elkaar kunt helpen.

Stap 8 Beloon jezelf; vier je successen.

Solliciteren is hard werken en je zult mooie en goede stappen zetten. Vier de successen die je boekt,  stappen die je zet, geef jezelf een klein ‘cadeautje’, bijvoorbeeld een taartje bij de koffie.

Stap 9 Het schrijven van een sollicitatiebrief

Heb je een mooie vacature gevonden, onderzoek dan eerst of deze vacature echt bij jou past. Je hebt bij stap 2 aangegeven waar jouw baan aan moet voldoen, zodat jij tot je recht komt. Inventariseer alle informatie van het bedrijf waar je gaat solliciteren; bekijk de website; hoe komt het bedrijf over in de (sociale) media. Welke vragen wil je nog beantwoord zien voordat je de sollicitatiebrief gaat schrijven? Bel het bedrijf en stel deze vragen. Je hebt nu veel informatie waarmee je een goede sollicitatiebrief kunt schrijven. Heeft het bedrijf een motto gebruik dat dan in jouw brief.

Stap 10 Het sollicitatiegesprek

Als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dan hebben jouw brief en cv indruk gemaakt op de selecteur en willen zij jou beter leren kennen. Het bedrijf wil antwoord krijgen op de vraag: Pas jij echt binnen het bedrijf en wat is jouw meerwaarde voor het bedrijf? Jij krijgt ook de mogelijk om het bedrijf beter te leren kennen. Zorg dat je de relevante informatie bij je hebt. Zoek op LinkedIn wie jouw gesprekspartner is – misschien zijn er overeenkomsten. Maak een lijstje met vragen die je wilt stellen.

 

Over de auteur:

Ik ben Martin Hogenhout, loopbaanbegeleider. Ik help jou verder op weg bij het vinden van een baan die bij jou past. Mijn motto is:  ‘ VINDEN EN GEVONDEN WORDEN‘. Kijk eens op de website mh-loopbaanadvies.nl.  Je kunt me ook bellen 06 – 41 75 64 24.

It's only fair to share...Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter